Socjoterapia
Socjoterapia to jedna z metod terapii zajęciowej, której celem jest włączenie uczniów do życia społecznego. Skierowana jest do dzieci z zaburzeniami zachowania oraz zaburzeniami emocjonalnymi, niepełnosprawnych, wykluczonych, cierpiących na zaburzenia osobowości i borykających się z problemami domowymi, związanymi ze szkołą i problemami rówieśniczymi.
Głównym celem socjoterapii jest korekcja niepożądanych zachowań, a także wywoływanie pozytywnych zmian polegających na nauce określonych reakcji i działań oraz wypracowaniu różnych umiejętności społecznych i interpersonalnych.
Socjoterapia ma różne cele. To między innymi:
- przyswojenie zachowań społecznie akceptowanych
- korekcja zachowań niepożądanych
- nauka pełnienia określonych ról społecznych
- rozwijanie umiejętności społecznych, takich jak asertywność, komunikacja, nawiązywanie relacji, budowanie pozytywnych relacji, radzenie sobie w sytuacjach konfliktowych, trudnych
- budowanie poczucia własnej wartości oraz tożsamości, poznanie samego siebie, własnych mocnych i słabych stron wyeksponowanie mocnych stron w kontaktach z grupą
- możliwość odreagowania emocjonalnego
- zaspokojeniu potrzeb społecznych
- nauka radzenia sobie z emocjami - rozpoznawania ich, nazywania, wyrażania.
Zajęcia socjoterapeutyczne mają charakter grupowy. Każde spotkanie ma szczegółowy cel, formę i strukturę, a ich cykl łączy się w spójną całość. Bardzo ważny jest proces tworzenia grupy, ustalenie zasad, norm i granic, budowanie atmosfery akceptacji i zaufania, a także odpowiednio dobrane gry, zabawy i ćwiczenia.
W socjoterapii stosuje się różne techniki, na przykład:
- terapia poprzez zabawę, która skupia się na nauce umiejętności uczestnictwa i współpracy w grupie, stymulowania procesów poznawczych i usprawnienie psychoruchowe
- trening samoobsługi, który ma na celu budowanie niezależności i samowystarczalności
- trening umiejętności społecznych, polegający na nabywaniu i rozwijaniu umiejętności ułatwiających funkcjonowanie w relacjach rówieśniczych i w środowisku społecznym
- trening interpersonalny - ćwiczenie konstruktywnych zachowań w kontaktach międzyludzkich
- rysunek terapeutyczny - tworzenie obrazów przedstawiających i wyrażających np. określone emocje.